SJ meddelar att de kommer att sluta köra nattåg till Norrland. Det har givetvis givit upphov till protester av olika slag. Presskommunikatör på SJ, Lina Edström säger i en intervju med SVT att : “Vi har kört kommersiellt nu för att se om det finns ett tillräckligt stort kundunderlag, men det är inte lönsamt. Därför tar vi bort trafiken då. Vi behöver bidrag för att kunna köra”. Vidare berättas att “bidrag till nattågen har uteblivit sedan fyra år tillbaka”. Alltså sedan 2020. SJ önskar att det fattas beslut om att upphandla nattågtrafiken från Göteborg.
Men Trafikverket meddelar att sträckan inte är prioriterad på grund av att den pengapåse de har, måste användas till mer prioriterade sträckor.
De flesta som åker nattåget är turister och få hemvändare helt enkelt. Norrland består av Västerbotten och Norrbotten. Sammanlagt bor där 520 000 personer, vilket kan jämföras med att det i övriga landet bor tio miljoner fler personer.
Frågan är varför det inte har varit lönsamt att köra nattågen?
Jag har inte hittat några siffor på antal resor och antal platser förr, så jag kan endast utgå från egen erfarenhet. Att boka nattåg till Norrland var förr för mig en självklarhet. För att hälsa på i hembygden och för att fjällvandra. Men de senaste sex åren har det varit mycket svårt. Varför? Jo, för att det inte funnits tillräckligt med sov-, och liggvagnar. Att lyckas boka en plats i horisontalläge under storhelger har varit som att hitta en guldpeng.
Inför julen 2019 hade jag lagt in i min kalender dagen för när biljetterna med nattåget till Umeå skulle släppas. Det var en dag i september. Vid exakt klockslag började jag att försöka boka. Systemet blev överbelastat och man fick börja om gång på gång. Till slut lyckades jag boka en hel liggkupé, för alla i min familj. Bokningen försvann och under lätt panik ringde jag upp kundtjänst och efter en halv dags arbete, lyckades jag “landa” en bokning – som ändå fanns någonstans trots den släckta sidan. En mycket åtråvärd bokning så att säga. Året därpå lyckades jag inte, varför det blev en bilresa. Bilresa även året därpå.
SJ har inte lyckats erbjuda ett tillräckligt attraktivt erbjudande för att göra nattrafiken lönsam. Möjligen har det helt enkelt inte gått att utöka antal platser eftersom tågbanan (sköts även den statligt) inte förslagit. Rälsen har inte fått det underhåll som den kräver de senaste decennierna, varför den drabbas av upprepade skador. Över lag krävs en omfattande upprustning av tågbanan, växlar och elnät.
Anledningen till för få resenärer kan alltså vara:
1) Det erbjudits för få platser. 2) Intresset att åka inte är tillräckligt stort, för att motivera trafik med statligt stöd.
Trafiken har helt enkelt inte burit sig själv sedan de statliga bidragen uteblev, varför de kommer att lägga ner. Det är oavsett skäl att beklaga nedläggningen av nattåg. Det blir sämre service för resenärerna. Och ännu ett avbräck i arbetet för ett mer hållbart samhälle.