#Frihamnsdagarna i Göteborg

För tredje året i rad gick de så kallade Frihamnsdagarna av stapeln. Syftet är att skapa en arena för demokratiska samtal med olika aktörer.

Man kan för det första tycka att det vore självklart för alla politiska partier att delta, men så var inte fallet. Deltog gjorde Liberalerna, Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Vänsterpartiet och Socialdemokraterna. Ni ser själva vilka som avstod. Till saken hör dock att Liberalerna inte var där förra året, eftersom hyran för tre dagar med litet tält låg på 25 000 kronor, vilket är för dyrt. I år hade man sänkt hyran till 5 000 kronor, vilket fungerar bättre. Att de övriga partierna inte deltog kan bero på kritik mot arrangemanget. Jag vill dock fastslå att vi behöver fler arenor för demokratiska samtal – inte färre.

Det var sol hela förmiddagen och mycket folk – och många poliser. Tyvärr lever landet under ett skärpt säkerhetsläge och alla väskor kontrollerades noga vid inpassering. Väl där inne fanns sedan möjlighet att prata med precis alla man mötte! Det var väldigt roligt!

Personligen kände jag mig som spindeln mitt i nätet. Alla områden som jag är inblandad i fanns där: Studieförbund, politiska partier, västkustkommuner, samtal om vätgas.

Fin bro – sen kommer Västlänken

När jag gick därifrån passade jag på att promenera över den nya Hisingsbron. Vilken fin bro! Bred och platt med generöst utrymme för gående. Det finns till och med bänkar att sitta på om man vill vila eller titta på utsikten över hamninloppet. När du närmar dig Nordstan, blir utsikten dessvärre förfärlig. På båda sidor om bron ser vi ännu en uppgrävd stad med lera, djupa hål, plank, tung trafik. Det är Västlänken under byggande. Framför Regionens hus syns de breda förstärkningarna tvärts över hålet, vilka krävs eftersom Göteborg består av blålera.

Igår hade Trafikverkets ansvarige för Västlänken, Bo Larsson, presskonferens om hur det går. Hans besked ger mig rysningar. Slutdatum för Västlänken flyttas fram till 2027-2032. En marginal med flera år, alltså. Kostnaden överstiger budget med 8 miljarder – i 2009 års pengavärde. Med en sådana reservationer kan man ana att tiden för klar länk kan komma att flyttas fram ännu längre. Arne Larsson skriver i GP idag: “Det är bara att inse – kritikerna fick rätt.” Jag tänker på det en av ledarna i upproret mot Västlänken sa: “Den kommer aldrig att bli klar. Jag upprepar det. Den kommer aldrig att bli klar.” Ryser igen. De kronor man betalar för trängselskatt, vilken tillkom för att delfinansiera Västlänken, rinner ut i ett svart hål i universum.