Vill du uppfattas som ungdomlig ska du inte hålla på och prata om hur det var förr. Säga sånt som ”då skulle du varit med 1985.”
1985 är förhistorisk tid för alla som inte var födda då. Ska du verka ung ska du referera till nutida fenomen och aktuella händelser. Den som börjar att leva i dåtid blir ointressant och förefaller mossig.
För en äldre person kan det vara svårt att hänga med i allt nytt som kommer. Framförallt att hänga med i den tekniska utvecklingen. Men man behöver inte vara med överallt och kunna allt. Det räcker att känna till vad som pågår och lära sig det viktigaste av ny teknik. Vissa säger att det är en skyldighet, men så långt skulle jag inte gå. Du har rätt att vara en reaktionär butterutter – men då får du räkna med att leva lite bredvid.
Just nu kan man på reklamplats se Oatlys affischer. De säljer havremjölk, vilken blivit en seriös konkurrent till mejeriindustrin. Jag hajar till när jag ser att de använder sig av den mycket gamla Spola kröken-kampanjen som pågick mellan 1971 och 1988. Oatley har helt enkelt tagit den gamla flaskan och skrivit in ”Spola mjölken”.
Bakom Spola kröken-kampanjen låg Systembolaget. På den här tiden var hälften av riksdagsledamöterna nykterister och det fanns en stark rörelse för nykterhet i landet. Jag är själv uppvuxen med Spola-kröken-klistermärken och affischer. Detta särskilt eftersom jag dessutom är uppvuxen i IOGT-NTO.
När jag såg reklamen tänkte jag att det var väl ändå konstigt att Oatly har en reklamkampanj som endast de som är över 40 kan referera till. Men strax insåg jag att de vill vinna den äldre delen av befolkningen som konsumenter. De unga har de redan. 25% av landets befolkning är över 65.
Många unga lever idag veganskt och har därmed sedan länge lämnat all animalisk föda. Nu vill Oatly alltså slå sig in på marknaden bland de äldre. Självklart med miljöaspekten som tungt argument. Barnbarnen utövar säkerligen hård press på sina kött-, och gräddätande far- och morföräldrar. Oatly surfar på vågorna efter Gretas båt över Atlanten.