Barn ska klara sina läxor själva

20170810_113723

Ser att debatten om läxor är igång igen. Något som verkar dela befolkningen i två läger – för och emot. För mig är det lite obegripligt att någon kan vara emot läxor, men argumenten här är att ojämlika hemförhållanden gör att de med sämre hjälp hemifrån halkar efter, vilket ökar klyftorna.

Det håller jag med om! Därför ska en läxa till största del handla om repetition!

Det skall aldrig vara frågan om att eleven själv skall behöva sitta hemma och fundera över hur en uppgift skall lösas. Undervisningen i skolan skall vara lärarledd. Lärarens profession handlar om att gå igenom ett innehåll för hela gruppen och sätta det i ett sammanhang och ge svar på de frågor som dyker upp under tiden. Det klarar inget digitalt verktyg i världen.

En del elever snappar allt direkt och kan sedan fördjupa sig ytterligare. Men de flesta behöver repetera ett innehåll och några behöver mycket stöd i att få struktur på ett område om det skall ha en chans att fastna. Här finns ingen rättvisa. När en genomgång är gjord skall eleven veta var och hur man övar på det man gjort. En läxa skall inte handla om att fortsätta själva med en uppgift eller ta sig an något nytt. Om det inte är solklart för eleven vad den skall göra.

Jag hävdar bestämt att föräldrar inte skall hjälpa sitt barn med läxor! Föräldrars uppgift är att se till att barnet gör dem.

För att få något gjort så handlar det alltid om rutiner och struktur – och kanske självdisciplin för att hålla dessa. Oavsett om det gäller träning, studier, städning eller vila. Ett barn behöver hjälp med att etablera dessa rutiner, men det få aldrig vara så att föräldrar måste vara med och hjälpa sitt barn med läxorna. Detta av tre skäl:

  • Det slår sönder vardagen hemma hos familjer. Har du fler än ett barn kan veckorna förvandlas till ett helvete om du efter heltidsjobb, matlagning och allt annat vi måste göra, dessutom skall sitta och traggla glosor eller förklara något för ditt barn på kvällen.
  • Det blir stora ojämlikheter beroende av vilket hemförhållande eleven har.
  • Barn måste öva på att göra saker själva.

I livet så utvecklas du och lär genom att misslyckas och lyckas. Du måste själv lära känna dina styrkor och svagheter.

Om en elev klarar något bra i skolan så får den aldrig känna att det inte var hens egen förtjänst till framgången. I de fall där en förälder suttit bredvid och rättat en uppgift, eller sagt hur den bör skrivas eller om vad, så kommer eleven aldrig att känna att det är den själv som lyckats. Det kan ge ångest i framtiden och en känsla av att inte lita till sin egen förmåga att klara saker.

Lika viktigt är det att misslyckas. Att krascha i backen och känna smärtan. Och utifrån det ta nya tag. Har du inte den erfarenheten är risken stor att du får svårigheter att hantera besvikelser och problem som vuxen. Därför är curlande farligt och gör barnet en otjänst.

Därför skall barn klara läxor själva. Och det är lärarens uppgift att utforma dem så att alla klarar det utan hjälp. För läxor behövs. Hjälpen ska fås i skolan lektionstid.

På elevens val i skolan är läxläsning det populäraste valet. För att det erbjuder just en sådan här rutin där eleven sätter sig ner och jobbar med det den behöver. Överallt i landet finns även frivilliga som har upprättat ”läx-stugor” på olika ställen. Det är utmärkt. Men eleven skall aldrig känna att ansvaret för att göra skolarbetet kan läggas på någon annan än den själv.

Ta aldrig ifrån barnet dess egen drivkraft! Den är den viktigaste reskamraten i livet.