Orup hade inte fått jobbet idag

20170509_150337

 

Häromdagen visade jag för eleverna en snutt av slutvalsdebatten från 1982. Den inleds av Lars Orup, som går igenom kvällens upplägg.

1982 är mycket länge sedan. Tänk så mycket som hänt sedan dess! Något som absolut hänt, är att tempot idag är så mycket högre än då. Även om fler komponenter skilde, som blott fem partier och endast manliga partiledare.

Elevernas reaktion på Lars Orup var: ”Idag hade han fått sparken. Han ser ju ut som att han håller på att somna. Så oengagerad!”

Då ansågs han inte vara oengagerad. Därför att på den tiden, så var tempot sådant. Då ansågs han vara seriös.

Om du kollar på Nybyggarna från 1972, så slås du av samma tanke. Hur kunde en scen som visar Karl-Oskar och Kristina sitta och skumpa på en oxkärra i femton minuter hålla kvar en enda tittare? 20170509_150742

Idag talar vi om ”hissen”. Att du har på dig att nå ut med ditt budskap på lika lång tid som det tar att åka en hisstur. När utbudet är så stort och du måste konkurrera med allt, så gäller det att sticka ut rejält och fånga. Du fångar genom att angripa ett område som slår an en känsla hos dem du vill nå.

Skall du tala om att få dem utan utbildning i jobb, så kan du välja rubriken ”Tänk att vilja bidra, men tvingas ta bidrag”. Sedan får du hoppas att rubriken fångat någons intresse och att  en möjlighet  att utveckla det politiska förslaget uppstått. I bruset måste du sticka ut.

Av allt du ser under en dag, så tar du endast in 2%. Våra hjärnor klarar inte att sortera mera. De två procenten du tar in handlar om något du är intresserad av. Om du t ex skall köpa en ny telefon, så registrerar du en reklamaffisch som visar en telefon. Övrigt ignoreras.

Men det handlar inte endast om vad som sägs, utan också om vem som säger det.

Du har inte tid eller intresse av att lyssna till någon som du inte anser vara trovärdig och äkta. Vad som avgör vem du anser vara trovärdig och äkta beror ju på vem du är och vilka erfarenheter och kunskaper du har.

Ett sätt att framstå som trovärdig och äkta är att dela med dig av din person. Varifrån kommer din drivkraft och ditt engagemang? Låt folk lära känna dig!

Ett förtroendekapital kan endast vinnas genom att du är transparent. Man vill veta vad du kan och vill. Allt detta kan man absolut inte veta om en politiker, men du får försöka att berätta på olika sätt.

Fundera över vad du vet om några partiledare? Vad har de givit för bild av sig själva – den bild som du har av dem  idag? 

Idag berättas en hel del på sociala medier. Ganska snart får du en uppfattning om en person, genom att följa det hen delar med sig av. På Twitter fås snabbt en indikation om en politisk uppfattning.

Nyligen skrev jag om att vi idag behöver arenor där det fördjupande samtalet kan föras. Där 30 sekunder får överskridas och en tanke får vara lång och reflekterande. Många jag träffar längtar efter just detta.

Det kommer att bli en återgång till det. Men – precis som med Hegels dialektik, så är det nya tillståndet just något nytt och inte en återgång till något som var. Vi kan aldrig gå tillbaka till det som var, även om många tycks tro det. Syntesen har uppstått i kollisionen mellan det gamla tillståndet som utmanades av det nya – sitt motstånd. Det nya har med sig minnen av det gamla, men är alltid något nytt.  

Nostalgi är inge bra. Det förhindrar fräschör och blockerar kreativitet.

Lars Orups tid var då. Eleverna har rätt i att han inte skulle fått jobbet idag. Men, vi behöver låna något från honom. Han kan faktiskt lära oss en hel del.