Offentlig sektor har problem när den ska digitaliseras. Stora problem.
Bara några dagar efter att det digitala systemet Millenium sjösattes i en del av Västra Götalandsregionen (VGR), sattes det på paus. Detta efter massiva protester från läkare och annan vårdpersonal. Det var så mycket som inte fungerade när systemet skulle verka under svenska förhållanden och enkla moment tog otroligt lång tid att utföra.
Bakgrunden till införandet av nya digitala vårdsystem i Sverige är att de som används är föråldrade. Det finns inget alternativ till att fortsätta som förut.
Systemet som upphandlades i VGR är ett så kallat standardsystem och 2018 blev det klart att företaget Oracle med huvudsäte i USA, var det företag som uppfyllde kraven och vann upphandlingen – tilldelningsbeslutet fattades av dåvarande regionstyrelse. Oracle är en av världens största koncerner som tillhandahåller digitala system för vårdbranschen.
Införandet var planerat att göras i fem etapper mellan hösten 2024 och hösten 2026. Sammanlagt ska detta system kosta 5,5 miljarder kronor och avtalstiden för dem löper till hösten 2036. Att bryta avtalet kommer att vara förenat med kostnader för både tid, rättegång och juridisk hjälp. Notan för det är i dagsläget helt okänd – och vi talar om skattepengar.
Snart ska region Skåne inför ett digitalt vårdsystem från samma leverantör – dock inte exakt samma system. Här heter det SDV – Skånes digitala vårdsystem.
I december sköts starten för SDV upp, när man såg hur det hade gått i den västsvenska regionen – och idag finns inget skarpt införandedatum. Planen var att ”utrullning” skulle ske i sommar med start i Ystad. Den regionala styrgruppen har avvaktat med exakta besked – det senaste är att de skjuter på det ännu ett år. Nu talar de om hösten 2026.
Tomas Lindroth är professor och sektionschef för tillämpad IT på Göteborgs Universitet. Han har stor erfarenhet av digitala system i offentlig sektor. Jag frågar honom varför det ofta är problem när offentlig sektor ska implementera nya digitala system?
- Det beror på att offentlig sektor gärna köper in färdiga, hårdkodade system, säger han på telefon. I stället borde de bygga modulärt – alltså bygga dem själva tillsammans med all den personal som ska jobba med den. Steg för steg – samtidigt som man använder sig av erfarenheter från industrin. Det finns mycket kunskap och erfarenhet att hämta där.
- Det första man måste göra är att tänka om kring upphandlingar – samt att anställa ny kompetens internt för att kunna bygga digitala system som passar professionen och den verklighet de jobbar i.
- Idag talar vi ju om personcentrerad vård, fortsätter Tomas Lindroth. På samma sätt måste vi börja tänka kring digitala system; ”professions-centrerad”. Tvingas du in i ett färdigt digitalt system, så kan du inte själv välja hur du vill jobba. Det är inte bra, eftersom den professionella personalen är vårdens trängsta sektor.
- Finns det inte en ideologisk idé för digitalisering, skapas bara en ”digital Taylorism” – alltså system som inte tar hänsyn till människan. De här analyserna saknas idag, menar Tomas Lindroth.
Politiker och ansvarig i region Skåne har mycket att lära av erfarenheterna från Västra Götaland. Och den viktigaste lärdomen är att lyssna till medarbetare, brukare och patienter. Nyttan med digitala system ska upplevas av dem. Annars går det inte.
Continue reading “Lyssna till personalen och patienterna när sjukvården ska digitaliseras”