Se upp för sektliknande företag

Många önskar bli av med överflödiga kilon och tipsen är många. Alltifrån några dagars fasta till att skaka ut pulver i vatten, eller endast äta kött. Vi översköljs av erbjudanden från gym och träningsinstitut. De spelar ohämmat på vår längtan att vara vackra.

Nu har en ny aktör dykt upp, som saluför ett koncept. Det heter Yazen, uppbackat av en massiv reklamsatsning. Företaget syns i TV-reklam, på bussen, i sociala medier.

Man förstår att det handlar om viktnedgång, men utöver det förstår man inte mycket annat. Hurdå? Vad ska hända?

Jag undersöker Yazens digitala sidor och hittar några ”framgångsberättelser”, där personer vittnar om hur de ”prövat allt” för att gå ner i vikt och därefter givit upp. Tills de fick höra talas om Yazen. De vittnar om att ”detta välmående vill jag aldrig sluta med”, ”för mig har detta varit livsomvälvande”, ”lägg ditt gamla liv bakom dig”, ”det var inte mitt eget fel”, ”sötsuget försvann”.

De gör reklam för att de ska ”göra din viktresa på riktigt” utifrån vetenskaplig metod, som inte lägger skulden på individen. Att du ska få hjälp av läkare, Yazen-coacher, läkemedel. De önskar förklara varför 50% av västvärldens befolkning lider av övervikt och fetma. Allt det låter bra och till och med vederhäftigt.

Yazen ger dig ett löfte som är i det närmaste sektliknande: ”Välkommen in. Skriv på. Vi tar hand om dig”. Ett sista alternativ.

Det är lätt att påverkas och lockas att följa dem som lovar oss ett bättre liv. När du inte vet vad som väntar i förväg, är risken stor att du blir duperad när du väl är där. Varför berättar Yazen inte mera om vad som väntar?

Många är de som vittnat om stora svårigheter att lämna en sekt, eftersom den under tiden du är där lyckas plantera flera hållhakar på dig.

Inspektionen för vård och omsorg, IVO, har nu inlett en granskning av Yazens vård eftersom den i huvudsak bygger på användandet av läkemedlet Ozempic, som är till för diabetiker. Även Läkemedelsverket riktar stor kritik mot Yazen, som tidigare gjort reklam för Ozempic – det är inte tillåtet att göra reklam för receptbelagda läkemedel och nu riskerar de vite. Dessutom råder det brist på Ozempic, vilket drabbar diabetiker. Kan förklaringen till att vi inte får veta hur allt magiskt går till vara att allt egentligen bygger på ett läkemedel? IVO kritiserar även bristen på tillräckliga läkarundersökningar och ej korrekt förda journaler.

Varningsklockorna ringer. Jag känner skepsis mot allt som påminner om sekternas grundackord och löften, men hoppas att det går bra för dem som kliver in genom Yazens dörrar. Eller in i hemsidan, eftersom det mesta verkar vara digitalt.

Obesitas är det nya begreppet för fetma och har introducerats som ett viktigt steg för att komma bort från stigmatisering och markera att det är en sjukdom.  I Sverige lider närmare 1,5 miljoner människor av obesitas, varav 80 000 är barn. Ofta finns psykisk ohälsa i bakgrunden.

Det är uppenbart att vården idag inte räcker till för att hjälpa dem som har behov av det. Ingen ska behöva lida i onödan. Eller bli ruinerad för den delen.

Annika Westh

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/natkliniken-yazen-hotas-av-stora-viten-efter-ozempic-reklam
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/lakarna-om-yazen-helt-forkastligt