Pojkar läser dåligt och det beror på att de läser för lite. Det är väldigt många som går ut grundskolan utan att ha läst en enda bok. Att läsa är bra på många sätt. Du lär dig stava och får ett ordförråd, lär dig nya saker och erhåller erfarenheter från andra världar utan att behöva resa. Litteratur är en skatt tillgänglig för alla. Även om det finns många flickor som också läser för lite, så är skillnaderna stora. Att pojkar halkar efter i skolan är en jämställdhetsfråga som måste tas på allvar.
Är då lösningen på detta att sätta samman en litterär kanon som alla ska läsa i skolan? Nej, det tror jag inte. Självklart kan man visa och gå igenom klassiska verk – äldre och nyare – som man bör känna till. I litteraturhistorien får elever bekanta sig med dessa verk, utan att de läser samtliga. Det är bra att veta vem som skrev, när och handling. Avsnitt kan läsas ur Det går an och romaner ska sättas i sin kontext. Det är bra med förteckningar över stora, svenska verk. Och sådana finns. Continue reading “Nej till litterär kanon”